Golfballen gesponsord door de belastingdienst vorig bericht

Golfballen gesponsord door de belastingdienst

Het kantoorleven kent vele uitdagingen. Helemaal van deze tijd is de tsunami van e-mails die voortdurend de inbox binnenstroomt. Zie daar maar eens het hoofd aan te bieden. De eerste actie is de vele ongewenste reclameboodschappen in de prullenbak te doen verdwijnen. Deze week viel mijn oog echter op een mailtje van een bedrijf dat handelde in golfballen met opdruk van bedrijfslogo. De simpele boodschap was: laat uw bedrijfsnaam op uw golfballetjes drukken en u staat straks op de golfbaan met golfballen die voor een deel door de belastingdienst zijn betaald. Voor Hollanders is er geen groter genieten dan de fiscus mee laten betalen aan het eigen vertier. Prima marketing dus.

Toch zouden wat kanttekeningen op hun plaats zijn. Als eerste natuurlijk dat fiscale kostenaftrek alleen maar aan de orde komt als u een onderneming heeft. Verder moeten de kosten een zakelijk doel dienen. Privé-uitgaven zijn niet aftrekbaar.

Het doel van golfballen

Van belang is te kijken naar het doel dat de ondernemer voor ogen stond. Was dat om reclame te maken voor zijn onderneming of om zelf een leuke voorraad golfballen in zijn tas te kunnen stoppen? De belastinginspecteur kijkt kritisch naar dergelijke kosten maar hij mag niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Dat de belastinginspecteur zelf twijfelt over het nut van deze manier van reclame maken is voor de aftrekbaarheid van de kosten niet van belang. Pas als overduidelijk is dat een redelijk denkend ondernemer deze uitgaven niet zou doen, dan kan een streep gezet worden door deze aftrekpost.

Standsuitgaven?

De belastingdienst heeft nog geprobeerd om de aftrek van kosten in verband met de golfsport te weigeren door te stellen dat er sprake is van zogenoemde ‘standsuitgaven’. Deze term lijkt rechtstreeks afkomstig uit het begin van de 20e eeuw toen de samenleving er nog heel anders uitzag. Kosten die tot doel hebben om iemands positie in de maatschappij te etaleren (statussymbolen), kunnen nooit als ondernemingskosten worden afgetrokken ook al is er ook een zakelijk belang.

De golfsport is in Nederland allang niet meer alleen voor de elite maar is een breedtesport geworden. De belastingrechter heeft daarom vastgesteld dat de kosten van een bedrijfslidmaatschap van de golfclub zakelijke kosten kunnen zijn. Deze kosten krijgen echter het stempel ‘representatiekosten’. Voor de fiscale aftrekbaarheid maakt het dus niet uit of u de golfballen als reclame weggeeft aan uw klanten of dat u deze gebruikt als u met zakenrelaties gaat netwerken op de golfbaan.

Het vervelende is wel dat representatiekosten maar beperkt aftrekbaar zijn (u mag slecht 73,5% van de kosten aftrekken van de winst) en voor veel ondernemers valt de aftrek helemaal weg in het algemene bedrag van de niet-aftrekbare kosten (in 2015: 4.500 euro). De belastingaftrek is dus geen gegarandeerde hole-in-one.

terug naar overzicht