2x De auto vorig bericht

2x De auto

Elk jaar wordt voor het privégebruik van de zakelijke auto de wet inkomstenbelasting aangepast. Het gunstige beleid voor de zuinige en elektrische auto wordt uitgerold en (gedeeltelijk) weer ingetrokken. De bijtellingspercentages gaan wat omhoog of omlaag. Maar hoewel een aantal uitgangspunten hetzelfde blijven, toch komen mensen voor verrassingen te staan. En dat zijn doorgaans hele dure verrassingen.

Eén van die uitgangspunten is het jaarprincipe. Als iemand minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt, vindt er geen bijtelling plaats over het privégebruik. Of de 500 kilometer wordt overschreden wordt op jaarbasis bekeken. Als gebruik wordt gemaakt van twee verschillende auto’s dan moet voor beide auto’s een kilometeradministratie worden bijgehouden. Wordt er maar een gedeelte van het jaar van een auto gebruik gemaakt dan worden de privékilometers omgerekend naar een geheel jaar.

In 2013 was de bijtelling voor een elektrische auto 0%. Als het kenteken is afgegeven na 31 december 2013 beloopt de bijtelling overigens 4%. Iemand had in 2013 een elektrische auto en dacht: “ik hoef geen kilometeradministratie bij te houden want de bijtelling is nihil”. Op zich geen gekke gedachte. Maar de wet luidt, als een auto ter beschikking is gesteld dan heb je als eerste stap een belastbaar voordeel. In de volgende stap bepalen we de hoogte van het voordeel. Bij een elektrische was dat in 2013 nihil. Maar heb je in dat jaar een andere auto gereden met bijvoorbeeld een bijtelling van 25% dan moet je aantonen dat je het gehele jaar minder dan 500 kilometer privé hebt gereden. Kun je dat niet dan volgt een bijtelling. Gedurende de periode van de elektrische is dat 0% maar over de periode met de andere auto is dat in dit geval 25% en dat hakt erin.

Stel, vanaf 1 november van het jaar mag je van de werkgever in een mooie maar niet zo zuinige auto rijden die in de hoogste bijtelling valt. De bijtelling is dan 25% over de cataloguswaarde. Je besluit de kilometers bij te houden en aan te tonen dat je minder dan 500 privékilometers per jaar hebt gereden. Maar let op! Rij niet naar tante Joop in Groningen want dat wordt een duur ritje. De 500 kilometer per jaar moet namelijk omgerekend worden naar de periode november – december van dat jaar en dan blijkt opeens dat je niet meer dan 83 privékilometers mag rijden. Daarmee haal je Groningen niet, althans niet vanuit Den Haag.

Wees voorzichtig met de 500 privékilometers.

terug naar overzicht